Ο Μιχαήλ Άγγελος ήταν μεγάλος γλύπτης, ζωγράφος και αρχιτέκτονας, ο μεγαλύτερος καλλιτέχνης της Ιταλίας στην Αναγέννηση. Γεννήθηκε το 1475 στο Καπρέζε της Φλωρεντίας. Στα 13 του χρόνια πήρε μαθήματα γλυπτικής στην Ακαδημία Τεχνών των Μεδίκων της Φλωρεντίας.
Σημαντικότερη επίδραση στο νεαρό καλλιτέχνη κι από τα μαθήματα είχε όμως η μελέτη των έργων της ελληνορωμαϊκής αρχαιότητας, καθώς και οι πίνακες των Τζιότο, Μασάτσιο κ.ά. που βρίσκονταν στα μέγαρα των Μεδίκων και στην Ακαδημία Τεχνών. Γι’ αυτό άντλησε τα θέματά του από την αρχαία ελληνική μυθολογία και από την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη. Το πρώιμο έργο που δημιούργησε ο Μιχαήλ Άγγελος κατά ένα μέρος στη Φλωρεντία και κατά ένα άλλο στη Ρώμη, αποτέλεσε το αποκορύφωμα της Αναγέννησης. Το 1501 έφτιαξε δύο σημαντικά έργα. Τον «Βάκχο» και την «Πιετά» (στον Άγιο Πέτρο), η οποία αναπαριστά την αποδοχή της θείας θέλησης. Στην «Πιέτα» φαίνεται η φυσικότητα στη στάση της Παναγίας και του νεκρού σώματος του Χριστού καθώς επίσης η βουβή θλίψη στην έκφραση του προσώπου της. Στο στήθος της Παναγίας μια ζώνη περνά διαγώνια με υπογραφή του καλλιτέχνη (το μοναδικό γλυπτό που έχει υπογράψει ο Μιχαήλ Άγγελος). Στις μορφές της Παναγίας και του Χριστού δεν υπάρχουν σημάδια πόνου και το σμίλευμα έχει μια αψεγάδιαστη ομορφιά και γυαλάδα που επιδεικνύει την απόλυτη τεχνική του επιδεξιότητα.
Το επίκεντρο των καλλιτεχνικών του εργασιών κατά τα έτη 1508-12 αποτελεί η ζωγραφική των φρέσκο στις οροφές της Καπέλα Σιξτίνα στο Βατικανό. Η Καπέλα Σιξτίνα χτίστηκε ανάμεσα στο 1473 - 1477 και διακοσμήθηκε από μια σειρά ζωγράφους: Μποτιτσέλι, Σιντορέλλι, Περουτζίνο. Ο Μιχαήλ Άγγελος διακόσμησε ολόκληρη την οροφή του παρεκκλησιού με τοιχογραφίες το 1508. Μοίρασε το χώρο σε γεωμετρικά σχήματα, λαμβάνοντας υπόψη τη δομή και τους τοίχους του παρεκκλησιού: ιστόρησε τη Δημιουργία, το Προπατορικό Αμάρτημα, τις μορφές των Προφητών που εναλλάσσονται με τις Σίβυλλες. Ο Μιχαήλ Άγγελος πρωτοτυπεί παρουσιάζοντας τολμηρότατα γυμνά ανδρικά και γυναικεία σώματα, γεμάτα δυναμισμό, ζωντάνια, κίνηση και τέλειες αναλογίες.
Από το 1542 έως το 1550 ζωγράφισε στην Καπέλα Παολίνα του Βατικανού τη «Μεταστροφή του Αγίου Παύλου» και τη «Σταύρωση του Αγίου Πέτρου» με απαλότερους και ενιαίους χρωματισμούς.
Ένα άλλο μνημειώδες έργο του Μιχαήλ Άγγελου είναι ο «Μωυσής». Επιβλητικός και γιγαντιαίος ο πατριάρχης της Βίβλου, αυστηρός και δυναμικός. Από την ένταση στην οποία βρίσκεται διαγράφεται κάθε φλέβα κάτω από την επιδερμίδα στα χέρια του. Μοιάζει τόσο ζωντανός! Το περίφημο αυτό άγαλμα φανερώνει τη μεγάλη δεξιοτεχνία του δημιουργού του, καθώς ο προφήτης χαρακτηρίζεται από τη σφοδρή δύναμη που τόσο θαύμαζαν οι σύγχρονοι του Μιχαήλ Αγγέλου. Τα κέρατα στο κεφάλι του Μωυσή προέρχονται από μια συνήθη παρερμηνεία ενός χωρίου της Βίβλου, που περιγράφει το φως ν' ακτινοβολεί στο κεφάλι του. Ως αρχιτέκτονας ο Μιχαήλ Άγγελος εργάστηκε στη διαμόρφωση του Καπιτωλίου στη Ρώμη. Δικής του έμπνευσης είναι και ο τρούλος της εκκλησίας του Αγίου Πέτρου. Πέρα από τις εικαστικές εργασίες του, ο Μιχαήλ Άγγελος έχει συγγράψει πάνω από 300 σονέτα και μαδριγάλια, πολλά από τα οποία αποτελούν κατακτήσεις της παγκόσμιας λογοτεχνίας.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου